6 3 4

NIEUWS: Een uitstekend rapport voor Toerisme Lommel

Contact

Toerisme Lommel VZW
Dorp 14
3920 Lommel
Telefoon: +32 (0) 11 54 02 21
E-mail: info@toerismelommel.be

Lommel blijft veruit de belangrijkste toeristische trekpleister in Limburg en omstreken, met Center Parcs De Vossemeren, het GlazenHuis en Bosland als absolute toppers. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van 2014. Het aantal toeristische overnachtingen stijgt met bijna 3%.
Het aantal aankomsten steeg met liefst 4,8% en het aantal gebruikers van het fietsroutenetwerk ging in onze stad met maar liefst 3,8% omhoog. Vandaag werd ook de gloednieuwe toeristische gids van Lommel voorgesteld, voor, die alle troeven van de stad op boeiende wijze presenteert.

De toeristische sector is net als vorig jaar een belangrijke partner en promoot zich in de gids met kortingen en arrangementen. De cijfers spreken voor zich:

  • De toeristische sector is goed voor 1.805 directe en indirecte jobs in Lommel. De belangrijkste werkgever is vakantiepark Center Parcs de Vossemeren met een tewerkstelling van ongeveer 1.200 equivalenten.
  • Lommel telt vandaag, naast Center Parcs De Vossemeren, nog 3 vakantieparken: Parelstrand, Blauwe Meer en de minicamping Sjorovo. Daarnaast zijn er 7 hotels, 7 B&B ’s en één vakantiewoning.
  • Het aantal overnachtingen kent een stijging van 2,8% en gaat van 899.028 in 2013 naar 925.059 in 2014. Het gemiddelde van Limburg is + 2,1%.
  • Het aantal aankomsten in onze stad stijgt met 4,8% en gaat van 219.115 in 2013 naar 229.727 in 2014. Het gemiddelde van Limburg is + 2,2%.
  • Het aantal gebruikers van het fietsroutenetwerk gaat met liefst 3,8% omhoog, dat zijn er 9.709 meer dan in 2013. In totaal verwelkomde Lommel 266.319 fietsers in 2014.
  • Lommel telt 211 toeristische ondernemingen met een capaciteit van 6.477 bedden. Dat is 16,5% van de gehele capaciteit in Limburg.
  • Het aantal overnachtingen genereert in onze stad een omzet van 45,3 miljoen euro.
  • Gemiddeld besteedt een toerist 49 euro per overnachting (een stijging van 2 euro ten opzichte van 2013). Daarvan gaat 39 euro naar de logies en 10 euro naar de Lommelse middenstand.

De toeristische toppers

De toerist komt naar Lommel voor de prachtige natuur, de rust en om te fietsen. Het toeristisch fietsroutenetwerk blijft met bijna 266.319 fietsers per jaar hét topproduct. Met 12% van alle fietsers die in Limburg fietsen, ontvangt Lommel het grootste aandeel. Maar ook de 30 meter hoge uitkijktoren de Sahara is een grote trekpleister. De teller staat na 1 jaar op bijna 100.000 bezoekers.

Ook onze andere toeristische attracties doen het steeds beter. De Leyssensmolen haalt op de nieuwe locatie 1.650 bezoekers, komende van een kleine 500 bezoekers per jaar. Ook de Duitse militaire begraafplaats, de Sahara en Bosland kennen een sterke groei. De pas gerestaureerde Sint-Pieterbandenkerk heeft een enorm toeristisch potentieel.

Nieuwe toeristische ontwikkelingen

De goede cijfers zijn schitterend, maar vooral ook een aanmoediging om te blijven investeren in de toekomst. Daarom wordt de volgende jaren ingezet op een extra kinderfietsbelevingsroute, een veilige verbinding van Center Parcs naar de Sahara en een betere ontsluiting van de Leyssensmolen op het fietsroutenetwerk

Voor onze fietsers worden ondernemers naar een label fietscafé gestimuleerd en met de lokale fietshandelaars wordt een verhuurnetwerk van (elektrische)fietsen bekeken.

De wandelaars staat een nieuw tijdperk te wachten. Met trots openen Lommel en Bosland binnen 2 jaar het eerste wandelknooppuntennetwerk in de regio.

Het doel van Toerisme Lommel is – uiteraard – om meer bezoekers naar Lommel te trekken. Daarom wordt sterk ingezet op promotie tot ver buiten de regio. Nieuw in 2016 is dat toerisme Lommel van eind maart tot begin juni promotie zal voeren op de kusttram. Daarnaast komt er een campagne met grote baanaffiches verspreid over heel Limburg.

Samen met Bosland wordt geïnvesteerd in een kleurboek van Studio 100 dat als bijlage verschijnt bij het weekblad Dag Allemaal.

Een opmerkelijk duo

Toerisme Lommel vormt sinds kort een opmerkelijk duo met het Nederlandse kunststadje Ootmarsum. Zand, glas en fietsen verbindt beide steden. De twee kunnen veel van elkaar leren, zonder elkaar concurrentie aan te doen. Daarom trokken een delegatie van beide steden samen naar de vakantiebeurs in Utrecht en op 28 en 29 februari staan ze samen op de beurs in Antwerpen. Ootmarsum kreeg ook een prominente plek in de nieuwe toeristische gids.


Tips van insiders en bezoekers